گزینه چهار

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امسال آخرین دوره پیش‌دانشگاهی است،‌ گفت: با حذف این دوره، امتحانات نهایی همه رشته‌ها از سال آینده در پایه دوازدهم برگزار می‌شود.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره حذف دوره پیش‌دانشگاهی گفت: دوره پیش‌دانشگاهی با تغییر در سیستم آموزشی دهه 70 ایجاد شد. 


در آن زمان دانش‌آموزان در پایه یازدهم دیپلم می‌گرفتند تا بتوانند زودتر وارد جامعه یا بازار کار شوند و برای ورود به دانشگاه دوره یک‌ساله‌ای با عنوان پیش‌دانشگاهی تعریف شد و قرار بود؛ یک‌و‌نیم برابر ظرفیت دانشگاه‌ها وارد این دوره شوند.


او ادامه داد: این ظرفیت رفته رفته افزایش پیدا کرد و همه کسانی که دیپلم می‌گرفتند، می‌توانستند در این دوره شرکت کنند، اما با تغییر ساختار مجددا به دوره 12 ساله بازگشتیم و بر این اساس دانش‌آموزان بعد از پایه دوازدهم دیپلم می گیرند.

زرافشان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان با این مدرک دیپلم می‌توانند به دانشگاه بروند، گفت: با تغییر در این ساختار دانش‌آموزان می‌توانند به دانشگاه‌ها وارد شوند و هم در بازار کار حضور پیدا کنند.


وی یادآور شد: در گذشته فقط دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دانشگاهی را گذرانده بودند، می‌توانستند در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها شرکت کنند و افرادی که مدرک پیش‌دانشگاهی نداشتند، فقط در دوره کاردانی شرکت می‌کردند.


معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: با این ساختار همه دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف از جمله نظری و فنی بعد از 12 سال موفق به کسب دیپلم می‌شوند و می‌توانند در مقطع لیسانس وارد دانشگاه شوند.


زرفشان تصریح کرد: امسال برای بار اول پایه یازدهم را داریم و سال آینده دوره پیش‌دانشگاهی را نداریم و پایه دوازدهم را برگزار می‌کنیم که امتحانات نهایی نیز مربوط به این سال است.

1. شما تنها کسی هستید که به خوبی می‌دانید توانایی‌هایتان چه هست، نه         مردم.

2. شما به خوبی می‌دانید که این خودتان هستید که مسبب شادی خود می‌شوید، نه مردم.

3. شما از هدف و منظور خود باخبر هستید، نه مردم.

4. شما تمایل شدیدی دارید که به هدف خود برسید، نه مردم.

5. شما تنها کسی هستید که می‌توانید خواسته‌ی خودتان را عملی کنید، نه مردم.

این نشانه ها به شما کمک خواهند کرد که متوجه وضعیت ذهنی عاطفی خود بشوید.


1- اگر در حال گلایه کردن از مشکلات هستید تمرکز شما بر موانع است.

2- اگر انتخاب و تصمیم گیری شما با ترس همراه است ، تمرکز شما بر موانع است 3- اگر ذهنتان در کشمکش و تقلاست تا بفهمد کجای کارتان اشتباه بوده یا کجا ممکن است اشتباه کنید ، باز هم تمرکزتان بر موانع است .

4- جملاتی مانند " اگر نشد چه ؟" بدین معناست که تمرکز شما بر موانع است .

5- اگر قادر به ریسک کردن نیستید پس تمرکز شما بر موانع است .

6 - اگر از تغییر استقبال نمی کنید و ترس دارید می توان گفت بر موانع تمرکز کرده اید .

و دست آخر 

7- اگر این دست و آن دست می کنید و بی عمل و بی حرکت مانده اید و وقت کشی میکنید بدانید که تمرکز شما بر موانع است.


اکنون خودتان تصور کنید که چگونه می توان تمام فرایندهای بالا را برعکس کرد و بر فرصتها تمرکز نمود .

سوال بالا احتمالاًبرای خیلیا آشناس و چندتا نکته باید دربارش گفته شه:

@ شما فکر میکنین همه ی اون کسایی که الآن تو تایم تست میزنن از اول همین بودن؟یعنی مثلاًشیمی رو از همون اول تو ١ دقیقه میزدن؟!جواب قطعاًمنفیه.همشون اول شروع کردن درس رو خوب یادگرفتن بعد تست های با زمان بیشتر زدن بعد کم کم تایم رو کم کردن


@ شما قراره تو کنکور همه ی تست هارو جواب بدین؟اگه جواب مثبته و قراره ٩٠-١٠٠ بزنید که بله باید تستهارو دقیقاًتو تایمش بزنین اما اگر جواب منفیه و  قراره یه درصد متوسط خوب بزنید مثلا٦٠ درصد یعنی حدوداً٢ برابر وقت دارین(شیمی ٢دقیقه،ریاضی ٣دقیقه،فیزیک ٢/٥ دقیقه برای هر تست و...) البته الآن باید خودتونو به همون تایم استاندارد عادت بدین که سرجلسه استرس اومد سراغتون به این شرایط ایده آل برسین


@ بعضی وقتا شما دارین مثلاًتست استوکیومتری شیمی میزنین خب طبیعیه که نتونین تو تایم همشو بزنین چون مسئله تایم بیشتری برای حل نیاز داره ولی همه ی سوالات کنکور که مسئله نیست.خیلی از تستا تو ٢٠ ثانیه حل میشه و تایمش میمونه برای مسئله ها


@@ در پایان:هیچ چیز خوبی آسان و سریع بدست نمیاد حتی مدیریت زمان تست زدن!!

موفق باشید

۱ – ابتدا حجمی را که می خواهید خلاصه برداری کنید مشخص کنید.

۲ – با تورق سریع از اصل موضوع اطلاعات کسب کنید به شکل ها، تیترها و عناوین کتاب دقت کنید.

۳ – یادداشت ها را براساس اشخاص، فرمول ها، اصطلاحات، تعاریف و… دسته بندی کنید.

۴ – از درخت حافظه استفاده کنید که از نظر سازماندهی ذهن و تاثیر در یادگیری از کارآیی فوق العاده ای برخوردار است.

برای این کار باید عنوان فصل را به عنوان ریشه درخت در داخل یک دایره، مربع یا هر شکل هندسی

مطلوب در سمت راست قرار دهید و سپس نکات اصلی و فرعی را روی شاخه های اصلی و فرعی در سمت چپ بنویسید . در این تکنیک از هر دو نیم کره مغز استفاده می شود.

۵ – مطالب را رونویسی نکنید به زبان خودتان بنویسید.

۶ – اصول نظم و زیبایی را در خلاصه برداری رعایت کنید.

۷ – مطالب باید کوتاه باشند اما مفهوم را برسانند ترجیحا فعل داشته باشند.

۸ – سعی کنید یادداشت هایتان در حدی مطمئن باشد که جایگزین مناسبی برای منابع اصلی باشد.

۹ – خلاقیت در یادداشت برداری را فراموش نکنید.

چه به لحاظ نحوه نگارش و چه به لحاظ شکل نوشتار و نمودارهایی که به کار می برید.

۱۰ – کدگذاری کنید: مثلا در درس فارسی برای به خاطر سپردن آثار نظامی (ملخ ها): م (مخزن الاسرار)، ل (لیلی و مجنون) خ (خسرو و شیرین)، ه (هفت پیکر) و الف (اسکندرنامه)

۱۱ – از علامت های اختصاری استفاده کنید. 

۱۲ – میزان اهمیت مطالب را با علائم هندسین نشان دهید.

۱۳ – مقابل هر شاخه فرعی از مثال ها استفاده کنید.

۱۴ – نمودارها و تحلیل آن را به صورت جامع بنویسید.

۱۵ – در صورت نیاز از شکل های آن مطلب کمک بگیرید.

۱۶ – بالای هر خلاصه برداری آدرس کامل آن را که شامل عنوان فصل، صفحه و نام کتاب است بنویسید.

۱۷ – یادداشت ها باید به گونه ای باشد که قابل حمل باشد.

بنابراین استفاده از سررسید یا سالنامه را پیشنهاد نمی کنیم.

۱۸ – بهترین راه خلاصه برداری آن است که آنها را روی اوراقی جداگانه و به هم پیوسته بنویسید

تا اگر نیازی به چک کردن و اصلاح آن بود بتوانیم با بازنویسی آن دوباره مجموعه ای قابل قبول داشته باشیم.

۱۹ – در پایان خلاصه برداری سعی کنید درخت حافظه خود را یک بار مرحله به مرحله مرور و به خاطر آورید.

۲۰ – در هر فرصتی خلاصه هایتان را مرتب مرور کنید.

در درس‌هایی مثل زیست، شیمی و فیزیک، کتاب درسی دارای شکل‌هایی است که مورد توجه طراحان سؤال هستند. بهتر است بدانیم با این شکل‌ها چگونه رفتار کنیم. دسته‌ی اول شکل‌هایی هستند که محتوای درس حول مفهوم آن می‌چرخد. این شکل‌ها خیلی مهم هستند و بهترین کار این است که آن‌چه از این شکل‌ها استخراج می­شود روی یک برگه بنویسیم و روی آن بچسبانیم. سپس در بازه‌های مختلف، آن را مرور کنیم. دسته‌ی دوم شکل‌هایی هستند که شاید در رده‌ی پایین‌تری از اهمیت قرار بگیرند و شامل مفاهیم اصلی درس نباشند اما بایدآن‌ها را در حد نیاز مطالعه کرد. گاهی نکته‌های مرتبط با این گونه شکل‌ها را می‌توانید در پاسخ‌نامه ­ی کتاب‌های کمک‌آموزشی ببینید و آن‌ها را یادداشت کرده یا به خاطر بسپارید.


در یک تقسیم‌بندی دیگر، شکل‌های کتاب درسی به دو نوع ثابت و متغیر دسته‌بندی می‌شوند. به طور مثال شکل‌های چرخه ا­ی تولید مثل گیاهان در زیست‌شناسی ثابت هستند و نمی‌توان آن را به گونه‌ای دیگر مورد سؤال قرار داد؛ اما در مبحثی مثل فشار در درس فیزیک شکل‌های ارتفاع ستون جیوه دارای مفاهیم ثابت هستند اما شکل و مجهول سؤال قابل تغییر است. در مطالعه ­ی هر دو نوع از این‌ شکل‌ها نکته‌ی مهم دریافتن مفهوم مورد بحث و جزئیات شکل است. بدیهی است که حل تست یا سؤال تشریحی برای تمرین بیش‌تر و تسلط بهتر بر مطالب بسیار مؤثر است.


در دفترچه‌ی اختصاصی کنکور 96 در رشته­ی تجربی، 28 سؤال شکل‌دار طراحی شده بود که حدود 17 درصد سؤالات را شامل می­شد. در دفترچه‌ی اختصاصی کنکور ریاضی نیز 22 سؤال یعنی حدود 16 درصد سؤالات  شکل­‌دار طراحی شده بودند.

برسی نکردن ازمون مساوی هست با ازمون ندادن.پس به هیچ عنوان از برسی ازمون عافل نشوید ممکنه این کار یک روز از وقت شما رو بگیره ولی برسی نکردن ازمون بر هر فعالیت دیگری مقدمه....

بعد از ازمون سریعا اون رو تحلیل نکنید

توی دروس عمومی برای هر درس ۱۰دقیقه و توی دروس اختصاصی هر درس ۱۵ دقیقه به خودتون اضاف بدید و به حل تکمیل سوالات بپردازیدوجواب هایی

که در وقت اضافه حل کردین با یک رنگ متفاوت مشخص کنید. بعد ازمون رو تحلیل و درصد گیری کنید.اگر در زمان استاندارد زیست رو ۴۵و در زمان اضاف ۷۰ زدید ینی شما از نظر علمی مشکلی ندارید ولی مهارت ازمون دادنتون خوب نیست و سرعتتون پایینه یا خودتونو‌ درگیر سوال هایی می کنید که برای شما قابل حل نیس.

پس سعی کنید در ازمون های متوالی این مشکل رو‌حل کنید و با روش های ضربدر منها سرعتتون رو افزایش بدید تا به‌سوالات سادتر برسید.

اگر درصد زیست شما توی زمان استاندارد ۴۵ و توی زمان اضاف ۵۰ بود ینی شما از نظر علمی مشکل دارید و برخی درس ها رو  یاد نگرفتید ،پس ابتدا مطالعتون رو کامل کنید و‌تست های بیشتری بزنید

1_با توجه به اینکه توی کنکور سوالات شیمی اخرین سوالاتی هستند که داوطلب با ان رو به رو میشه اکثر دواطلبان خسته شده و نمی توانند به این سوالات جواب بدهند به همین دلیل انهایی که شیمی رو بالا میزنند رتبه خوبی کسب میکنند 

2_باید تسلط فوق العاده ای روی این درس داشته باشیم چرا که باید توی 35 دقیقه به 35 سوال پاسخ دهیم و واقعا کافی نیست و از قبل باید با مطالعه دقیق و حل تست های زیاد و یادگیری شیوه ی پاسخ گویی به سوالات ترکیبی تسلط کافی بدست بیاوریم

3_برای بدست اوردن تسلط کافی باید هر هفته 250 الی 300 تست برای این درس برسی کنیم

4_باید تمام واکنش ها را بلد باشیم چه انهایی که از  اصول خاصی  پیروی میکنند و چه انهایی که قاعده خاصی ندارن و باید با تمرین و تکرار حفظ کرد

5_توزیع سوالات شیمی از هر سه کتاب برابر هست

6_بهترین راه برای حل مسایل روش تناسبه

7_هیچ فصلی روی توی شیمی کنار نذارید مباحث شیمی پیوستگی زیادی  به همدیگه داره همچنین سوالات و گزینه های ترکیبی زیادی طراحی میشه.