گزینه چهار

بین دوره های مطالعه ی خود فاصله بیندازید(قسمت اول) 


همه ی ما تجربه داشته ایم که درسی را در شب امتحان به سختی خوانده ایم و سر امتحان نیز نمره ی خوبی کسب کرده ایم. اما چند وقت بعد که دوباره با آن مطلب روبرو می شویم ،و یا برای امتحان بعدی ، دوباره آن را میخوانیم ،هیچ چیز یادمان نمی آید ! این مشکل مخصوصا برای درس های مهم، که در دروس دیگر و یا در سال های دیگر به دردمان میخورند بسیار آزاردهنده است!


تحقیقات نشان داده اند که فاصله انداختن بین دوره های مطالعاتی ، روش موثری برای رفع این مشکل است. برای مثال اگر 12 ساعت برای خواندن یک مطلب وقت دارید ، آن را در 4 هفته و به مدت 3 ساعت در هر هفته مطالعه کنید!


تلنگر: ساعت های مطالعاتیت رو تقسیم بندی کن! اینکه 24 ساعت پشت سر هم درس بخونی ، نه تنها نشاندهنده ی توانایی و خوب درس خوندنت نیست، بلکه بد هم هست !


در تحقیقی در سال 2009 ، به دو گروه 20 کلمه برای حفظ کردن داده شد. هر دو گروه این کلمات را 4 بار خواندند. گروه اول این 20 کلمه را 4 بار از اول تا آخر خواندند ، اما گروه دوم این کلمات را  به 4 قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را 4 بار خواندند. در واقع فاصله ی مواجهه شدن با یک کلمه ی مشخص در گروه اول بیشتر از گروه دوم بود.


نتیجه این بود که گروه اول ، یعنی گروهی که هر بار 20 کلمه را مطالعه کرده بود ، نتیجه ی بهتری در آزمون فردای آن روز به دست آوردند. (49 درصد در مقابل 36 درصد)


نکته : کلمات زبان و ادبیات رو میتونی این طوری بخونی !


البته هنوز دلیل این فرآیند مشخص نیست اما یکی از علت های احتمالی ،این است که ،افراد بعد از گذشت زمان ، مطلبی را که در دفعه ی اول مطالعه کرده اند از یاد می برند ، اما  نوبت های بعدی مطالعه ، حافظه ی آنها را به جلو هل می دهد وباعث می شود تا دوباره مطالب قبلی را به یاد آورند. این روند باعث می شود تا مطالب جدید به خوبی در حافظه تثبیث شوند.


نتیجه : به جای مطالعه ی یک جای یک مطلب درسی ، وقت خود را تقسیم بندی کنید و در فواصل زمانی بخوانید